کشف ۴ بهله پرنده شکاری از از متخلفین شکار و صید در خوزستان

 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان-  ۴ بهله پرنده شکاری از متخلفین شکار و صید شهرستان های  اهواز و کارون کشف شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان:  ۴ بهله پرنده شکاری از گونه در معرض خطر انقراض بالابان و بحری  از شکارچی متخلف و با سابقه پرنده در شهرستان اهواز و کارون  کشف و ضبط شد.
 
محمد جواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان این مطلب گفت: بر اساس گشت و کنترل مناطق به منظور پیشگیری از شکار و صید با همکاری پرسنل نیروی انتظامی بخش  غیزانیه از یک شکارچی با سابقه که اقدام به حمل و نگهداری چهار بهله پرنده شکاری از نوع بالابان و بحری نموده بود ، کشف و در اختیار مامورین یگان حفاظت شهرستان کارون و اهواز  داده شد.

وی ادامه داد : این کشف  و دستگیری این متخلف شکار و صید و این عملیات ، حاصل همکاری متقابل و تنگاتنگ یگان حفاظت محیط زیست خوزستان و نیروی انتظامی بخش غیزانیه بوده است و باید از همکاری دستگاه‌های مرتبط در جلوگیری از قاچاق پرندگان شکاری تقدیر کرد.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان یاد آور شد : پرندگان شکاری همه ساله از اواخر شهریورماه تا اواخر آذرماه مورد توجه متخلفان شکار و صید برای زنده‌گیری و قاچاق آن‌ها به کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار می‌گیرند.

وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه پرندگان شکاری در راس هرم این جانوران قرار داشته و نقش مهمی در زنجیره زیستی و تعدیل برخی از جمعیت‌ها و آفات دارند حضور و بقا نسل آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

پرندگان شکاری از جمله گونه‌های در معرض خطر انقراض است که تجارت آنها مشمول کنوانسیون منع تجارت بین‌المللی گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض(سایتیس- cites) است. بنابراین هرگونه زنده‌گیری و انتقال آنها بین کشورها ممنوع و نیازمند مجوزهای کنوانسیون مذکور است و وفق قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران نیز هرگونه زنده گیری، شکار و فروش پرندگان شکاری ممنوع است. 

لازم بذکر است ، متخلف دستگیر شده به همراه یک قبضه سلاح شکاری  کشف شده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی شهرستان اهواز معرفی گردید و پرندگان نیز بعد از  معاینات دامپزشکی و اینکه توان بازگشت به طبیعت را داشته باشند در زیستگاه طبیعی بزودی رهاسازی خواهند شد.