ثبت گونه کمیاب عقاب خالدار کوچک برای اولین بار در خوزستان

 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر گفت: گونه کمیاب عقاب خالدار کوچک به عنوان گونه جدید برای استان خوزستان برای نخستین بار در شهرستان شوشتر مشاهده و ثبت شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان_ بهروز نجاتی در این باره اظهار داشت : مشاهده و تصویر برداری از این گونه پرنده کمیاب توسط کارشناس این اداره آقای محمد خیلاپور و آقای محسن جهانگیری ، از کارکنان شرکت ماهی کارون، در تاریخ نوزدهم مهرماه ۱۴۰۰، در محل اراضی و استخرهای پرورش ماهی کارون به اتفاق افتاد و به عنوان گونه جدید برای این استان در کمیته ثبت پرندگان ایران به ثبت رسید .

وی با اشاره به تنوع زیستی بالای پرندگان در شهرستان شوشتر و استان خوزستان گفت : استان خوزستان تا کنون با بیشترین شمار پرندگان ثبت شده در ایران در صدر تنوع زیستی پرندگان در کشور قرار داشته و با این ثبت ارزشمند شمار گونه های ثبت شده در این استان به ۳۹۴ گونه افزایش یافته است .

وی با بیان اینکه شهرستان شوشتر به دلیل برخورداری از زیستگاه های آبی و خشکی فراوان و ۲۲۸ گونه شناسایی شده در شهرستان یکی از مهمترین شهرهای استان در حوزه تنوع زیستی و مقصدی مهم برای پرندگان مهاجر خصوصا در فصول پاییز و زمستان به شمار می رود افزود : اراضی و استخرهای پرورش ماهی شرکت ماهی کارون و سایر حوضچه های پرورش ماهی ، رودخانه های شطیط، دز و‌ گرگر ، میکروتالاب ها ، بیشه زارها ، اراضی کشاورزی و کشت و صنعت های کارون و امام خمینی (ره) و منطقه حفاظت شده کرائی از جمله مهمترین زیستگاه های پرندگان بومی و مهاجر و سایر گونه های حیات وحش در شهرستان شوشتر به شمار می روند.

عقاب خالدار کوچک با نام علمی Clanga pomarina از گونه های کمیاب ایران و در زمره پرندگان حفاظت شده است که به صورت مهاجر عبوری در خوزستان مشاهده می شود . این پرنده، 60 تا 66 سانتیمتر طول دارد. پرو بالش قهوه ای تیره و شبیه عقاب خالدار بزرگ اما اندکی کوچکتر است. رنگ جبه تیره تر از پوشش روی بالها، که به رنگ قهوه ای طلایی است. دیده می شود. لکه ی کمرنگی در قاعده ی روی شاهپرها وجود دارد و بر پوشپرهای روی دم، لکه کرم زرد رنگ و کوچکی دیده می شود.