بازدید مدیر کل حوزه دفتر استاندار و اعضای شورای تامین شهرستان هویزه از دایک مرزی تالاب هورالعظیم

 
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان - مهدی رفیعی دهکردی مدیر کل حوزه دفتر استاندار و اعضای شورای تامین شهرستان هویزه روز دوشنبه ۳ مرداد ماه به منظور بررسی آخرین وضعیت تالاب هورالعظیم و آتش سوزی های مستمر تالاب هورالهویزه در  کشور عراق بازدید نمودند.

در این بازدید که مطوری فرماندار و رییس شورای تامین شهرستان هویزه، سرهنگ بیت غانم فرمانده هنگ مرزی هویزه و دشت آزادگان، محمد ساکی رییس اداره محیط زیست هویزه و بوعذار شهردار شهر هویزه ایشان را همراهی می کردند از مخازن یک و دو و دایک مرزی بازدید بعمل آمد .
رفیعی دهکردی در این خصوص بیان داشت: با توجه به منشا دود و وقوع اتش سوزی در هورالهویزه کشور عراق و تاثیر بر سلامت ساکنین شهرهای حاشیه تالاب هورالعظیم مراتب از طریق مقامات عالی رتبه نظام و وزارت امور خارجه و رایزنی با سفارت عراق پیگیری خواهد شد . همچنین از تلاش های شبانه روزی اداره محیط زیست شهرستان، حضور میدانی مستمر و پایش روزانه تالاب هورالعظیم به وسیله تصاویر ماهواره ای تشکر نمودند. 
محمد ساکی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان هویزه در این بازدید توضیحاتی در خصوص میزان آبگیری تالاب، مساحت و وسعت آتش سوزی های تالاب هورالهویزه و موقعیت آتش سوزی ها توضیحاتی ارائه نمود . 
لازم به ذکر است تالاب هورالهویزه عراق از اوایل خرداد ماه به دلیل خشکسالی در حال سوختن میباشد که دود ناشی از این اتش سوزی شهرهای مرزی حاشیه تالاب شامل شهرستان های هویزه، دشت آزادگان، اهواز و حمیدیه را درگیر نموده است . تالاب هورالعظیم  یکی از وسیع ترین تالاب های کشور است که در عراق با نام تالاب هورالهویزه شناخته می شود و در  انتهای رود کرخه واقع در دشت آزادگان و هویزه قرار گرفته است.تالاب هورالعظیم خوزستان مجموعا ۱۱۸ هزار هکتار مساحت دارد که فقط یک سوم از آن در ایران و سایر آن در عراق قرار گرفته است. آب مورد نیاز این تالاب از رودهای کرخه، اروند و دویرچ تهیه می شود و عمق آن در بخش های مختلف متفاوت می باشد. تالاب هورالعظیم پوشش گیاهی منحصر به فردی هم دارد. در سرتاسر این تالاب گیاهانی همچون نیلوفر آبی، نی، تیره تیزک و … دیده می شوند که در سطح آب شناور می باشند. همچنین در بخش ساحلی نیز گیاهانی همچون کاهوی وحشی، سورمه و کاگله روییده اند .