برگزاری سمینار اخلاق زیست محیطی در صنایع و مدیریت پسماند همزمان با هفته محیط زیست در آبادان

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط ز یست خوزستان،همزمان با هفته محیط زیست سمینار اخلاق زیست محیطی در صنایع و مدیریت پسماند در آبادان برگزار گردید.در این سمینار که با همت انجمن های زیست محیطی آبادان(همتا) سازمان مدیریت پسماند شهرداری آبادان و با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در محل دانشگاه علوم و فنون خرمشهر برگزار گردید،احمدرضا لاهیجان زاده مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان،در سخنانی درخصوص موضع اخلاق زیست محیطی به نقش و جایگاه فرد در حوزه اخلاق پرداخت .

وی با اشاره به کتاب اسلام و محیط زیست نوشته حضرت آیت الله جوادی آملی درخصوص اخلاق در محیط زیست گفت:آنچه که در اختیار بشر است امانت الهی است و حتی اعضای بدن ما نیز شامل این امانات خواهند شد و در رابطه با طبیعت و بدن باید در روز قیامت پاسخگو باشیم.

وی با اشاره به اخلاق در حوزه محیط زیست و صنعت و ایجاد آلودگی ها در این بخش گفت:رعایت اخلاق زیست محیطی بسیار مهم است چرا که عدم رعایت باعث آسیب رساندن به جامعه می گردد.

ایشان در بخش دیگر از سخنان خود به نقش قانون در حوزه محیط زیست پرداخت و گفت:نباید آموزه ها به تنهایی موجب ایجاد اخلاق در افراد شود و نیاز است در کنار آموزه های قانونگذار هم قوانینی اتخاذ گردد که به مرور این قوانین بخاطر سخت گیری های سنگین در جوامع مختلف تبدیل به فرهنگ آن منطقه شود.

لاهیجان زاده در بخش دیگر از سخنان خود به تاریخچه قوانین در حوزه محیط زیست اشاره نمود و گفت:این قوانین در جمهوری اسلامی ایران در راستای حفاظت از محیط زیست  خط رو به رشدی  داشته  است و به قوانینی که در ماه های اخیر در حمایت از محیط زیست به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید اشاره کرد و گفت: قوانین بسیار خوبی در راستای حفاظت از تالاب ها،قانون هوای پاک ،قانون حمایت از محیط بانان به تصویب رسیده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در بخش دیگر از سخنان خود به برخی از مشکلات زیست محیطی استان از قبیل ریزگردها،آلودگی های نفتی و رودخانه کارون در استان اشاره نمود و از فعالان و انجمن های زیست محیطی خواست با کمک اساتید دانشگاه نگاه علمی به محیط پیرامون خود داشته باشند و با مطالبه گری علمی و زیست محیطی در کنار محیط زیست باشند.

لاهیجان زاده در بخش پایانی سخنان خود به توسعه در منطقه آزاد اروند اشاره نمود و گفت:باید به گونه ای عمل شود که این توسعه در محدوده مسکونی شهر انجام نگردد بلکه با رعایت فواصل از محیط های شهری انجام پذیرد.

وی همچنین به وضعیت پسماندهای شهری اشاره نمود و خواستار مدیریت این پسماندهای به شیوه های نوین در منطقه گردید.

لازم بذکر است،در پایان این سمینار از برخی از فعالان محیط زیست شهرستان با اهدای هدایایی تقدیر بعمل آمد.